Використання ІКТ у навчальному процесі

Використання ІКТ у навчально — виховному процесі

Використання ІКТ внесло зміни у всі сторони життя загальноосвітнього закладу. У першу чергу - змінилася роль дитини. Вона стала активним учасником освітнього процесу, перетворилася на партнера педагога. Особливо це важливо в підлітковому віці, коли навчальна діяльність перестає бути провідною і вимагає додаткових мотивів. Використання ІКТ являється додатковим стимулом та дозволяє підтримати інтерес до навчально-виховної роботи у підлітка.
Комп'ютерні (нові інформаційні) технології навчання - це процес підготовки і передачі інформації, засобом здійснення яких є комп'ютер.
Інформаційно-комунікаційна технологія навчання (ІКТ) – це сукупність методів і технічних засобів реалізації інформаційних технологій на основі комп’ютерних мереж і засобів забезпечення ефективного процесу.
 У чому ж перевага використання інформаційних комп’ютерних технологій у роботі практичного психолога з дітьми?
-       По-перше, це величезний інтерес дітей і підлітків до всього, що пов’язано з комп’ютерами.
-       По-друге, широкі мультимедійні можливості (графіка, якісний звук, тривимірне зображення, динаміка, жива реальність), що обумовлює повніше сприйняття інформації.
-       По-третє, можливість враховувати індивідуальні особливості і можливості кожної дитини (наприклад, індивідуальний темп діяльності, інтереси та інше).
-       По-четверте, інтерактивність комп’ютерних програм.
-       По-п’яте, економія часових ресурсів (наприклад, під час проведення психологічних досліджень та ін.).
Під час організаційної роботи комп’ютерні технології є незамінним інструментом для ведення, поширення та збереження будь-якої документації, створення та роздрукування необхідного стимульного матеріалу, бланків тестів, анкет, опитувальників, різних таблиць та ін.
Засоби локальних і глобальних комп’ютерних мереж дають можливість систематичного нагромадження, зберігання й передачі великих масивів інформації про об’єкти дослідження, а також даних про результати психологічних тестувань. Завдяки цьому:
-       створюються певні умови для більш швидкого поширення психологічної інформації, її обміну на різного роду психологічних Інтернет-конференціях;
-       прискорюється доступ до інформаційних ресурсів для психологічної самоосвіти, самопізнання, професійного саморозвитку (це можливість прочитати електронні підручники, енциклопедії, статті, ознайомитися з новинами психологічних досліджень тощо);
-       створюються умови для заснування та функціонування сайтів психологічної служби ЗНЗ, на яких будь-який учасник навчально-виховного процесу зможе знайти собі корисну інформацію або отримати психологічну допомогу.
 Вирішення значної кількості професійних завдань вимагає від психологів обов’язкового проведення психодіагностики. Варто зауважити, що більшість свого часу потрібно витратити на проведення дослідження й опрацювання результатів, але найчастіше необхідно опитати не одну особу, а цілу групу осіб. У цьому разі, необхідним стає використання комп’ютеризованого чи комп’ютерного психодіагностичного інструментарію, готових методик та програм.
Порівняно з традиційною діагностикою комп’ютерна дозволяє:
-       витримувати постійність умов тестування;
-       одночасне тестування групи осіб і тиражування методик;
-       звільнити від трудомістких рутинних операцій опрацювання даних;
-       точно і однозначно реєструвати можливі реакції випробуваного та відтворити і прослідкувати послідовність їхніх дій;
-       краще моделювати живу реальність за рахунок широких мультимедійних можливостей та інтерактивності комп’ютерних програм (графіка, якісний звук, тривимірне зображення, динаміка), що зумовлює більш повне сприймання інформації;
-       ураховувати індивідуальні особливості та здатності кожного з випробуваних (наприклад, індивідуальний темп діяльності, інтереси та ін.);
-       створювати банки даних та встановлювати емпірично обґрунтовані тестові норми для різних груп випробуваних;
-       спрощувати збереження діагностичних даних, зниження собівартості дослідження;
-       проводити конфіденційне автоматизоване тестування (особи, які проходять тест стають більш відвертими і природними під час експерименту) й тим самим мінімізувати негативний вплив, що може виникнути в ситуації міжособистісної взаємодії між експериментатором і досліджуваним;
-       забезпечити швидке інтерпретуюче обернення зв’язків за результатами тестування; та ін.
Під час проведення діагностичної роботи інформаційно-комунікаційні технології не замінять якісний, змістовний аналіз, проте можуть зробити його ефективнішим, якщо психолог, що їх використовує, не лише володіє матеріалом і предметом свого дослідження, але й застосовує комп’ютерну технологію відповідно до мети власного дослідження і наявних можливостей програмного продукту.
Комп’ютерні технології в корекційно-розвивальній роботі практичного психолога з учнями також можуть бути дуже корисними. До подібних технологій належать комп’ютерні програми навчального і розвивального характеру.
Під час тренінгових занять для розслаблення учасників можна включити електронну презентацію або відео ряд.
 В корекційно-розвивальній роботі можна виділити два напрями використання ІКТ:
·         розвиток пізнавальних здібностей дитини;
·         організація роботи з учнями, що мають проблеми особистісні, поведінкові та емоційні.
 Під час коригування емоційних і поведінкових порушень (агресивності, замкнутості, страхів та ін.) комп’ютерні ігри можна використовувати як інструмент, подібний до ляльки і картинки, як деякий посередник, що заміщує живих учасників спілкування.
 Перегляд спеціально змонтованих відеороликів після психологічних ігор і тренінгів дозволяє провести рефлексію. Організація видавничої діяльності старшокласників на основі комп’ютерних технологій сприяє професійному самовизначенню учнів, формуванню в них спеціальних умінь і навичок.
 Під час організації психологічної просвіти і групового консультування старшокласників з питань професійного самовизначення можна використати широкий спектр можливостей, пропонованих ІКТ: комп’ютерні програми, електронні книги, відео-фільми, розроблені психологом ігри-презентації.
Консультативна робота, також може проводитись з використанням ІКТ. На сайті загальноосвітнього закладу можна створити консульт пункт, в якому будуть надаватися онлайн-консультації. Такий вид консультацій може сприяти більшій відвертості зі сторони того, хто звернувся за допомогою, тому що через комп’ютер набагато легше висловити свої проблеми, які не можна сказати в реальному житті консультанту через сором, або інші особистісні проблеми.
Також, для практичного психолога можуть бути корисними продукти Google Apps, які активно входять у простір освітян. Google форми добре підійдуть для спрощення діагностичної роботи при використанні анкетування, а Google презентації за допомогою хмарних технологій зможуть зекономити місце на сайті закладу та спростити розповсюдження інформації в мережі Інтернет.


Комментариев нет:

Отправить комментарий